God fortsättning!

önskar jag er.

Jag är ingen stor julälskare men det finns delar jag verkligen gillar, julens hantverk bland annat. Jag tycker o

m att det finns en årstid där så många tar sig tid att göra i alla fall någonting på gammalt vis. En stoppar korv, en annan kokar knäck, en tredje stickar julkulor och jag syr alltid lucialinnen till barnen.

Jag älskar hemlagade rätter som aldrig smakar exakt som förra gången men ändå lika gott! Idag såg jag att de rear ut de överblivna julskinkorna så jag slog till på en 3kilos bjässe, det var precis så den fick plats i lergrytan. För så lagar jag min julskinka, den får kokas i sin egen köttsaft i lergrytan i 3 timmar tillsammans med nejlikor, timjan, mejram, kryddpeppar och lagerblad. Mums! Och är man trött på julskinkasmaken kan man koka den som en vanlig skinkstek och frysa in i skivor eller tärningar att ha i makaronilådan och pytt-i-pannan.

Under kvällen har jag läst ikapp på alla favoritbloggarna och några uppstickare. Årskrönikor verkar vara de senaste dagarnas stora ”grej” men jag tänkte vända på det och göra en året-som-kommer-krönika.

Året som kommer i stora drag:

Under årets första två veckor ska jag hämta en vävstol i Dalarna och jag ska sälja av all min gamla studielitteratur för att få ihop pengar till varp och vävgarner. Jag ska sticka färdigt en väldigt morbid mössa (mer om den kommer) och tova min rätstickade väska (före och efterbilder kommer).

Januari och februari ska jag mest ägna åt skolan, jag läser mina sista kurser på komvux och nu vill jag ha det kapitlet avslutat för gott!!

Mars och april månad kommer vara ägnade åt ansökningar, jag ska söka nästan varenda utbildning jag hittat som har textilproduktion som inriktning. Jag ska också skriva högskoleprovet för första gången.

Maj kommer nog innehålla mycket komvuxfokus igen, då är slutspurten och allt ska tentas av, lämnas in och avslutas.

Juni och juli kanske innehåller en del sommar😉 . Här ska jag jobba med arbetsprover också.

Augusti går i nystartens tecken, kanske kommer jag in på någon ny utbildning eller kanske får jag hitta på något eget projekt.

September är månaden då vardagen börjar, jag undrar vad den kommer innehålla?!

Oktober, november och december kommer nog att swischa fram och vara över i ett nafs och så blir det 1:a januari igen och dags för en ny årskrönika.