Verktyg är viktiga grejer.

Det är viktigt att ha bra verktyg vad man än gör, men bra verktyg är inte alltid det samma som dyra verktyg. Jag har köpt de flesta av mina verktyg begagnat, då får man ofta något som håller länge (eftersom det redan hållit under lång tid) förutom att priset brukar vara bättre!

När man ritar mönster och klipper ut sina plaggdelar är det bra att kritmarkera. På nästan alla mönsterdelar innehåller någon viktig information man behöver senare när man syr ihop dom men som man inte vill ska finnas kvar på det färdiga plagget, små minnesanteckningar och stödlinjer kan man säga. Det kan vara midjeviddslinjen på en klänning, bystinsnittet på en blus, att numrera delarna eller göra en minnesanteckning om hur många cm sömsmån som lagts till.

Det finns många med mig som tycker det är svårt att veta hur man bäst organiserar sina mönster. Efter att ha prövat många andra system så sorterar jag nu mer in alla sömnads- och sticktidningar i stadiga tidskriftsamlare med tydliga etiketter.

Stickmönster som är tunnare häften eller lösa blad sitter i pärmen, där sitter de prydligt i plastfickor eller som lösblad med stansade hål.

Mina egenritade sömnadsmönster ligger i plastfickor med en minneslapp eller förskänksblad med skiss och kortfattad information om storlek, passform mm. Plastfickorna ligger i arkivkartonger sorterade efter typ (dam, herr, barn, tygisar och övrigt).