Time for some english?

Jag har hittat så många nya bra sömnadsbloggar senaste månaden men många av dom är på engelska. Det är en helt ny värld som öppnat sig och jag känner mig mer pepp än på länge att vårda mina maskiner, rita mönster och sy!

Att läsa sömnadsbeskrivningar och annat textilrelaterat på engelska är dessutom väldigt lärorikt. När jag läste mönsterkonstruktion och sömnad under skrädderiutbildningen så hade vi några kortare genomgångar av sömnadsrelaterade termer på engelska men jag tyckte det var jättesvårt att plugga in dem som glosor, nu när jag ”pluggar” termerna som en del av ett sammanhang så är det mycket lättare! Vissa ord får jag slå upp men de flesta förklaras av sammanhanget. Engelska är ju branschspråket så jag suuuuger i mig inför framtiden.

Jag har känt att jag inte riktigt passar in i den svenska sybloggvärlden eller på sysidan.se men jag har inte riktigt förstått vad som fattats mig.. men nu börjar jag förstå tror jag. Det är den tekniska biten, både maskintekniska, designtekniska och den sömnadstekniska. Jag älskar ju att nörda ner mig i tekniska detaljer och har förkovrat mig i mängder av stick- och garnarbetsbloggar fulla av just detta men på sömnadssidan finns ett stort teknikvakuum. Undantaget är tygblöjesömnad, där finns flera informationsspäckade och tekniktäta svenska bloggar.

I’ve started reading some english sewingblogs lately and I’m hooked! I just love learning all the english terms in sewing and it feels like Iv’e finaly found my place. The new blogs I’ve found are so much more tecnical than the swedish sewingblogs I’ve looked at.

So I think I have to start bloging in english!

Med det sagt så kommer lite om vad jag gör just nu:

Now on to what I’m working on at the moment:

Två fynd från II-soteringen, den undre är en tunn och väldigt ljus denim och den övre en smalspårig manchester. Båda är 100% bomull.  Jag har klippt ut den här klänningen men jag har valt en annan komposition av mönsterdelar.

These two I found in the discarded fabrics section, the one on the bottom is a thin lightblue denim and on the top a babycorduroy. Both are 100% cotton. I’ve cut out this dress but I chose to make the patternpieces in a diferent way.

Pleace excuse any funky grammar, wierd spelling or mixing brittish and american english.